12 Programowanie 4 minuty czytania

b vs strong, i vs em a SEO

Wiele można przeczytać na temat tych elementów HTML i ich wpływie na SEO. Czasem jest sporem pod kątem optymalizacji strony. Dzisiaj postaram się wytłumaczyć w prosty i łatwy sposób różnice pomiędzy tymi elementami i ich wpływie na SEO.

Różnica jest subtelna

Wszystko rozchodzi się o semantykę HTML. Warto poświęcić chwilę na lekturę tego, bo potem życie jak i optymalizacja strony staje się o wiele prostsza i przyjemniejsza. Unikniecie potem pytań killerów :) np. dlaczego b a nie strong i odwrotnie. Oczywiście przed użyciem tych tagów należy się trochę zastanowić.

i oraz b

Służą tylko i wyłącznie do dekoracji (stylowania) tekstu. Wcześniej (HTML 4.01, XHTML) te elementy oznaczały odpowiednio kursywę i pogrubienie tekstu. Dzisiaj kiedy mamy już HTML 5 ich znaczenie lekko się zmieniło.

Element i oznacza część tekstu, która wyróżnia się nastrojem lub alternatywnym znaczeniem. Inaczej mówiąc, należy stosować go wtedy gdy posługujemy się np. nazwami technicznymi, taksomicznymi, wyrażeniami z innego języka, myślą, refleksją itp.

Elementem b powinny być oznaczone kluczowe (utylitarne) słowa w tekście, które nie niosą ze sobą dodatkowego znaczenia np. nazwy produktów w recenzji.

em oraz strong

W HTML4 oba te elementy oznaczały odpowiednio słaby i mocny akcent w tekście. Natomiast w HTML5 ich znaczenie zostało zmienione. em oznacza poziom stresu, czy część tekstu która zostanie inaczej wymówiona, zaś strong oznacza ważność.

Przykłady

Element i. Pokazujemy słówka japońskie wraz z ich tłumaczeniem.

Ostatnio byłem w restauracji z sushi. Jedliśmy unagi, aburi-zake oraz tako.

Em i strong. Ten przykład bardzo mi przypadł do gustu, bo w prosty i zrozumiały sposób pokazuje który element w jakim kontekście powinien zostać użyty :). Autorem jest marcoos :), który zostawił ten komentarz na jednym blogu.

"Odpier* się od mojej dziewczyny, ch*ju!" ;-)

Co na to Google?

Absolutenie nic. Dla Google nie ma to kompletnie znaczenia :). Na poniższym nagraniu video Matt wyjaśnia wszystko od 4:55.

To, że Google nic z tym nie robi, wcale nie znaczy, że macie zielone światełko by używać tych tagów w dowolny sposób. Używajcie ich zgadnie z przeznaczeniem. Mam nadzieję, że ten wpis rozjaśnił Wam dokładniej o co chodzi z tymi tagami. W razie pytań, piszcie komentarze.




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 12

author Artur www 02.06.2012 12:38:03

Dzięki za wytłumaczenie. Wpis na pewno się przyda.
Jednak moim zdaniem Google nie zwraca dużej uwagi na słowa w .

author Paweł www 02.06.2012 12:39:34

Dzięki za info. Wiedziałem, że lepiej używać strong niż b. Ot wiedziałem, teraz już wiem czemu :)

author tomek 02.06.2012 20:54:42

Tylko że w edytorach cms nie ma i i b tylko em i strong więc i i b chyba w tej chwili nie jest używane, może ewentualnie przez ludzi związanych z kodowaniem :) Zresztą trudno kogoś przekonać niezwiązanego z projektowaniem stron do poprawnego stosowania elementów html.

author Krytyk Klubowy www 02.06.2012 22:50:18

Heh, nie spodziewałem się, ze to ma jakieś znaczenie ;)
W każdym razie teraz zacznę w końcu może uważać na to, jak
koduję tekst.

author Zielarz www 04.06.2012 18:31:05

Według mnie znaczniki "b" oraz "i" postanowiono zostawić w html5 bo i tak wiele osób ich używa z przyzwyczajenia. Ich znaczenie jest istotne przede wszystkim w przeglądarkach dla osób niewidzących - podobnie jak "accronym" i "abr".

author Enterek www 06.06.2012 12:52:08

Szczerze to nie przywiązywałem wielkiej roli to prezentowanych znaczników. Zazwyczaj pogrubienie daje, aby zwrócić uwagę czytelnika, a samej kursywy nie używam, a jak już to rzadko.

author Kajetan www 09.06.2012 10:53:09

Konkretnie wytłumaczone. Najlepiej dawać jedno i drugie w odpowiednich proporcjach i nie przesadzać ze strongiem.

author Damtox www 14.06.2012 23:42:34

Czy dobrze wiedziałem, że strona jest lepszy niż b.
Zawsze twierdziłem, że jest wyróżnieniem, a nie pogrubieniem...

author Arek www 19.06.2012 13:22:12

Według mnie wszystkie opisane znaczniki są na tyle mało istotne, że nie ma sensu sobie nimi zawracać głowy w pozycjonowaniu. Choć szczerze mówiąc chętnie obejrzałbym wyniki testu porównującego pozycję takich samych stron, gdzie na pierwszej słowo kluczowe w tekście jest pogrubione, a w drugiej nie.

author imb www 20.06.2012 22:13:31

@Arek bezmyślne formatowanie tekstu nic nie da. Jeżeli jednak użyjemy znaczników w celu wzmocnienia pozostałych istotnych elementów i umieścimy w odpowiednim miejscu w treści strony...

author Liderseo www 19.07.2012 20:15:07

Dla początkujących objaśnienie znaczników jest w tym artykule idealne :)

author Trevor www 04.08.2012 00:37:22

W sumie zawsze myślałem, że to ma jakieś znaczenie większe lub mniejsze, a dla google strong raczej powinno oznaczać coś ważnego, coś na co powinien zwrócić większą uwagę. Nie wiem, muszę to potestować, ale to nie znaczy, że przestane używać.

Dodaj komentarz