18 Testy, eksperymenty 7 minut czytania

Jak stracić PageRank

Na własne życzenie! Jestem w trakcie pewnego testu. Badam, czy PR ma jeszcze jakieś znaczenie w pozycjonowaniu. Test jest dość specyficzny, ale mam nadzieję, że uda się pokazać pewne zasady / zachowania na nim. Podczas tego testu wyszła na jaw jeszcze inna. I po głębszej analizie problemu mogę pokusić się o kilka hipotez.

Słowem wstępu powiem tylko tyle, że jakiś czas temu kupiłem linka na domenie ze wskaźnikiem PR=6. Dla testów, zabawy i lansu. A co :). Od tego momentu obserwuję pozycję oraz PR owej domeny (więcej szczegółów będzie w następnym wpisie). Początkowo się cieszyłem. Na serwisie było 77 linków z czego 12 wychodzących - więc "teoretyczna" moc i potencjał był duży. Dla niektórych bardzo, bardzo. Teraz powstaje pytanie - co trzeba zrobić, aby stracić wysoki PR?

Wg moich obserwacji na obniżenie mają wpływ dla czynniki:

  1. ilość linków wychodzących,
  2. czas.

Tak naprawdę te dwa czynniki bardzo mocno się ze sobą zazębiają. Powszechnie wiadomo, że ilość linków przychodzących do naszego serwisu ma wpływ na długość zielonego paska. Dzięki tym linkom (tym dobrym i zaufanym) zbieramy sobie "punkty" dla "domain authority" i po pewnym czasie awansujemy. Taki proces zazwyczaj trwa bardzo długo.

W przypadku straty PR sprawa wygląda bardzo podobnie. Różnica jest taka, że chodzi tutaj o linki wychodzące a czas w jakim to wszystko się odbywa trwa znacznie krócej. Po tym krótkim wstępie opowiem Wam po kolei do jakich wniosków doszedłem podczas tej obserwacji. Należy jeszcze zaznaczyć, że jest to oparte tylko na jednej stronie.

Ilość linków wychodzących

W wielu miejscach można wyczytać, że im więcej linków wychodzi ze strony tym mniejszą "moc" ma strona oraz istnieje bardzo duże ryzyko na zmniejszenie PR czy też spadku w SERPach. Tym bardziej, że dzisiaj sprzedawanie linków pozycjonujących jest popularne, jeśli nie bardzo popularne. Problem pojawia się wtedy, gdy chcemy ustalić tą konkretną liczbę linków od której zaczynają się problemy. Szczerze powiedziawszy szukanie krytycznej liczby linków jest niepotrzebne, bo to byłoby za proste - to raz. Dwa - strona, stronie jest nie równa. Gdy rozpocząłem obserwacje, na stronie było 6 linków wychodzących na 71 wszystkich czyli około 8%. Potem ilość ta wzrosła do 13 (16%), aby an chwilę obecną (moment publikowania wpisu) osiągnąć 36 linków (35% wszystkich) wychodzących! To może w takim razie, nie konkretna liczba linków wychodzących, a procent? To ile to będzie? 10%, 20%, 40%, więcej? A co ze stronami, które mają 70% linków wychodzących ze wszystkich linków? I tutaj z pomocą przychodzi...

Czas

Może aż tak wielka pomoc to nie jest, ale jest to dość istotny czynnik, nazwijmy go, "decyzyjny". W tym konkretnym przypadku czas pomiędzy zmianą ilości linków wychodzących wynosił około dwóch tygodni - z 12 do 36. Czyli linki wychodzące się potroiły. To spowodowało, że PageRank spadł z 6 na 4.

Teraz powstaje problem tej korelacji. Jaką tolerancję ma czas, jaką ilość linków a jaką te dwa czynniki razem wzięte.

Oczywiście, prócz tego obserwowanego przypadku miałem też kilka swoich. Problem w tym, że nie obserwowałem tego tak jest tutaj. Mogę powiedzieć tylko, iż w pewnym momencie PR spadał lub się zerował.

Jest jeszcze coś co zwiększa zabawę w tym temacie. Jest to...

Page Rank

Dla niektórych, jest to oczywista oczywistość. Ten wskaźnik z kolei jest dość mocno powiązany z czasem. Jestem tego pewny na 100%. W opisywanym przypadku PR=6 spowodował obniżenie tego wskaźnika o 2 "punkty" w zaledwie 2 tygodnie. Aby pokazać złożoność tego wszystkiego - inny przykład. Kilka moich stron z PR=2 posiadających 9 (dziewięć) linków wewnętrznych i jeden wychodzący, nagle dostały 4 linki, potem po jakimś czasie kolejny - jeden nowy. Linki wychodzące stanowią więc teraz 60% linków. Stosując "algorytm" opisany wyżej PR winien zostać co najmniej obniżony jak nie wyzerowany.

Konkluzja

Opisany główny przypadek oraz kilka mniejszych pokazuje zawiłość tego problemu. Najważniejsze jest jednak to, że znamy 3 ważne czynniki, które o tym decydują:

  • stosunek liczby linków wewnętrznych do wychodzących,
  • czas w jakim następuje przyrost linków,
  • poziom authority domeny (czy też strony) - im wyższy, tym bardziej trzeba uważać.

Ten wpis jest wierzchołkiem góry lodowej. Aby znać dokładniejsze proporcje i korelacje pomiędzy tymi czynnikami potrzeba bardzo dużej ilości testów i obserwacji. Mam nadzieję, że te moje wnioski i liczby pomogą Wam w ustaleniu liczby linków wychodzących czy zwiększy czujność na te dane (szczególnie linki i czas).



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:.

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 18

author Jurgi www 17.09.2010 10:54:43

Ciekawe, od jak dawna działa to w ten sposób? Znajomy ma dwa niewielkie blogi na bloxie, przez jakiś czas miały PR3, potem zaczęło spadać, a w tej chwili nawet zera nie ma. (Nie, żeby mu na tym zależało, to raczej ja obserwuję z ciekawości.)
Linków wychodzących z blogrola ma ledwie 3-4, ale każdy wpis jest opatrzony linkiem do źródła, co dodaje 10 wychodzących.

author jsmp www 17.09.2010 11:00:08

Odnośnie znaczenia czasu w PR miałem też przemyślenia, dotyczyły one trwania mocy "nabitego PR". Również z domeny PR6 linkowałem, nagle serwis zyskał PR4, link z PR6 zniknął, a po roku mam PR3 bez większego innego linkowania :D

Moc strony, naliczana punktowo jak mówisz - ma powiązanie z czasem - zdobyty PR jest zdobyty na jakiś czas (jedną lub kilka aktualizacji).

author Bartek www 17.09.2010 12:04:16

a ja dodam, że po dawnej akcji, w której Google karało wyzerowaniem PR dla stron posiadających duza ilosc linkow zew ja takze dostalem taka kare na paru stronach. Dzis ten strony otrzymaly kolejny raz PR od 1 do 3... ilosc linkow nawet sie zwiekszyla w czasie karencji ; )

wiec albo to sciema albo zeruja PR na jakis czas tylko po to aby go znow pozniej podniesc (po wygasnieciu "karencji").

author Ząbek www 17.09.2010 13:05:56

@Jurgi
Rozumiem, że te jego blogi nie są kopiowane :) ? Często PR spada na n/a gdy jest ostry duplikat, ale nie zawsze.

author mendax www 17.09.2010 13:19:18

Błąd.

Nie chodzi o "linki wychodzące", przynajmniej nie bezpośrednio. Możecie wpakować po kilkadziesiąt linków typu sitewide a PR nie spadnie (przykład: http://www.komputereswiat.pl ), zachowując pewne zasady...

G. "walczy" ze "sprzedażą linków" i za to karze zmniejszeniem zielonego paseczka. Walka ta odbywa się algorytmicznie oraz przynajmniej jeszcze jakiś czas temu ręcznie-przez "małpiatki".
Można znaleźć kilka patentów, opisujących na podstawie jakich czynników G. uznaje dany link za "sprzedany", ale spośród tego najciekawszy jest ten, gdzie znajduje się sugestia, iż "przeglądane" są serwisy aukcyjne, czy miejsca (fora), przeznaczone dla webmasterów...

Shpyo, do Ciebie pytanie: czy link wykupiony na stronie Telegazety dał "kopa"?

author shpyo www 17.09.2010 14:05:51

@mendax: o tym w kolejny wpisie. Za krótki czas testu :)

author Jurgi www 17.09.2010 21:33:11

@Ząbek — Raczej nie, zresztą nie jest to też nic wartego kradzieży. :)

author Tomek www 22.09.2010 15:22:28

Ja mam domeny z PR0 już ponad 6 miesięcy i nie mogę się doczekać aktualizacji. A linki mam naprawdę mocne...

author Uncle Demotivator www 23.09.2010 10:29:41

Do wzrostu/spadku może się jeszcze przyczynić ilość i częstotliwość publikowania nowych podstron z unikalną treścią - przynajmniej tak to wynika z moich doświadczeń ;)

author Lesiu www 23.09.2010 13:16:13

Jak już mendax napisał - przy mocnych (i może nie tylko) stronach ilość linków wychodzących nie obniża PageRank.

author Marcin www 28.09.2010 11:19:09

Jak dla mnie to page rank ma mizerne znaczenie ponieważ uważam iż bardziej liczą się wartościowe linki oraz treść na stronie. Szczerze mówiąc to jak długo się zajmuję pozycjonowaniem to nigdy na ten zielony pasek nie zwracałem uwagi ,a wolałem się skupić na tworzeniu przydatnych dla użytkowników treści na stronach internetowych.

author Swirus www 29.09.2010 09:41:29

A ja patrzę na PR szczególnie moich katalogów - zauważyłem "dziwną" korelację pomiędzy PR jaki ma katalog a ilością chętnych do dodania płatnego wpisu :P

author Warchol www 30.09.2010 11:43:04

Liczy się, nie liczy się ... i tak w SWL'ach patrzą na to

author Marek www 01.10.2010 18:11:23

A ja zauważyłem, że teraz znacznie trudniej zdobyć PR przy świeżych stronach na kilku linkach i dobrej treści. Dawniej przypadkowość była bardziej "widoczna"

author Edyta Piotrowska www 16.11.2010 21:48:10

A co ile czasu naliczana jest nowa wartość PR?

author Przemysław www 26.11.2010 09:32:51

Mniej wiecej 2-3 razy w roku

author kasy 12.04.2011 11:20:46

Tak właśnie straciłem PR2 (spadło na 0) na np. slupskienieruchomosci.pl - po prostu sprzedałem kilka linków na krótkie okresy czasu więc wniosek jest jeszcze jeden. Duża rotacja linków powoduje spadek PR.
Choć strona - pozycjonowałem na frazę 'nieruchomości Słupsk' - rządzi...
przy PR=0....

author sklepowad www 10.03.2012 10:50:32

W 2012 r google zwariowało z nowym algorytmem. Już nie wiadomo jak pozycjonować stronę. Pr jest z przypadku.

Dodaj komentarz