17 Podstawy SEO 4 minuty czytania

Optymalizacja opisu strony (konkurs)

Opis strony co prawda nie jest brany pod uwagę przy ustawianiu wyników organicznych, ale za to pojawia się w wynikach. To dzięki niemu możemy przekonać potencjalnego klienta do nas. Przez chwilę. Niestety.

Wpis z optymalizacją tytułu przerodził się w całkiem ciekawą dyskusję, po której okazało się, że każdy z Czytelników ma swoją wizję czy pomysł na optymalizację tego meta tagu. Postanowiłem zachęcić wszystkich czytelników do podzielenia się swoimi wnioskami, testami na temat tworzenia skutecznego opisu strony, dzięki któremu można zachęcić do kliknięcia.

Wiedza za wiedzę

Osoba (maksymalnie dwie), która podzieli się merytorycznymi wskazówkami na temat opisu strony, dostanie ode mnie książkę o tworzeniu przyjaznych stron użytkownikom pt. „Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce.” autorstwa Marka Kasperskiego i Anny Boguskiej-Torbicz (cena w księgarni Helion: 59zł).

Dlaczego ta książka? Bo wysoka pozycja to nie wszystko. Pozycjonowanie stron w pewnym momencie ściera się z zagadnieniami usability (szczególnie w przypadku sklepów internetowych).

Na potrzeby konkursu, w formularzu z komentarzami, pojawi się pole na adres e-mail, który wykorzystam tylko i wyłącznie ze zwycięzcą (lub zwycięzcami) w celu ustalenia  adresu wysyłki.

Dyskusję kończymy 7 grudnia (poniedziałek) 2009 o godzinie 00:01 (czyli tuż po dniu św. Mikołaja). Autorzy najciekawszych wypowiedzi zostaną przedstawieni w komentarzach pod tym wpisem. Abym brał CIebie pod uwagę musisz podać swojego maila.

Tak więc pytanie

Jak wg Ciebie powinien wyglądać dobry, a nawet skuteczny opis strony, tak aby pomimo niskiej pozycji, zdobywać (nawet) więcej klientów od strony nade mną?
Warto podawać numer telefonu, aby klient mógł szybko się z nami skontaktować bez konieczności wchodzenia na stronę? Czy można w jakiś szczególny sposób zwrócić jego uwagę na naszą stronę stosując coś w stylu ASCII Art?

Edycja (10.12.2009): Książki lecą do Marcina i drlex'a. Gratuluję ciekawego spojrzenina na sprawę. Kolejne konkursy i zabawy na moim blogu powinny się pojawiać częściej ;)




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Zobacz podobne wpisy

Komentarze 17

author Krzysztof Lis www 23.11.2009 19:45:57

Opis strony powinien być napisany tak, by samą formą zachęcał do odwiedzenia strony. A więc nie nudna lista rzeczy, które opisane są na stronie, a coś, co zaciekawi. Nawet, jeśli miałby to być słynny "kto jeszcze chce (tu rozwiązanie problemu)" lub "śmiali się kiedy (kupowałem ten produkt". ;)

No i właśnie to rozwiązanie problemu. IMHO opis też powinien być dostosowany do popularnych zapytań, aby odpowiadał na najczęściej zadawane wyszukiwarce pytania.

author pats www 23.11.2009 19:57:10

1. Opis strony powinnien nawiązywać do landing page na której user wyląduje aby uzyskać niski wskaźnik odrzuceń
2. Zdania użyte w opisie powinny być zdaniami prostymi tak aby maksymalnie ułatwić ich zrozumienie

author arecki www 23.11.2009 21:27:00

Opis powinien odwoływać się do jednej z reguł: wzajemności, konsekwencji, społecznego dowodu słuszności, lubienia, autorytetu, niedostępności lub maksymalizacji własnego interesu (R.B. Cialdini)

author Kapsel www 23.11.2009 22:09:12

Jak dla mnie, to można rzucić taki mały truizm, że wszystko zależy od sytuacji ;)
Bo tak:
- nr telefonu będzie ok, jeśli mówimy o usłudze którą najczęściej zamawia się przez telefon (np. rezerwacja) - mam taki przypadek w praktyce, gdzie ludzie nawet nie wchodzą na witrynę, tylko dzwonią "prosto z google"
- asci art w sumie ok, jeśli jakkolwiek czemuś poza samym zwróceniem uwagi służy - przy mniej oficjalnych serwisach, gdzie optymalizacja nie musi być dopięta na ostatni guzik mogą się sprawdzić, choć zauważcie że powoli się już przejadają!

Jak dla mnie - tekst title to ogólnie ma być mistrzostwo kondensacji, czyli minimum treści - maksimum informacji. To oczywiście niełatwe (zwłaszcza dla stron głównych), do tego trzeba balansować między wartością informacyjną, a spójnością hasła i jego oddziaływaniem na użytkownika.
Osobiście staram się więc dążyć do maksymalnego skondensowania oferty, wezwania do działania i dla uwiarygodnienia dodać nazwę firmy. W ten sposób i Google ma pożywkę i użytkownik czuje się w miarę "swojsko".

Zależnie od klienteli i charakteru witryny czasem się szalę przechyla w stronę totalnego SEO (wszystko dla google, zero otoczki), ale najczęściej warto poflirtować z użytkownikiem, tak żeby go zaintrygować i zmusić do sprawdzenia obietnicy stawianej w title :)
Fajnie zresztą te flirty widać jak się przegląda wyniki dla flagowego słowa "pozycjonowanie" :P

author Czacha Dymi www 23.11.2009 22:15:12

Dobry opis to przede wszystkim opis zgodny z zawartością landing page, jak to zauważył pats. Opis nie powinien być zlepkiem słów kluczowych. Dobrze widziane jest zachęcanie użytkowników do akcji, ale nie w stylu "kliknij tutaj jeśli chcesz oszczędzać", czy "kliknij mnie, a sporo zaoszczędzisz", tylko np. "Dowiedz się, jak skutecznie oszczędzać w czasie kryzysu". Uważam również, że dobry opis jest uzupełnieniem dobrego tytułu. Co więcej powinien mieścić się w zalecanych 160 znakach. Co zrobić, żeby bardziej zwrócić na siebie uwagę - miłym dla oka urozmaiceniem jest stosowanie encji HTML - takich np. jak "★" (gwiazda). Moim zdaniem ma to wpływ na klikalność. Tak w skrócie widzę meta tag description i staram się stosować podobne praktyki na moich stronach.

author SM www 24.11.2009 07:40:43

Opis strony powinien zachęcać do wykonania akcji dla której istnieje strona którą opisuje.

Strona sprzedażowa -

powinien zachęcać do zakupu Np. Plazmę 40 cali Full HD tańsza niż 32 cale konkurencji. Sprawdź czemu jest to możliwe!


- Strona zasięgowa

Przejrzyj najatrakcyjniejsze cenowo Telewizory Full HD. Bezstronne porównanie parametrów i cen.

Opis musi być zwięzły i informacyjny, ale jednoznaczny. Ĺťadnych nie zrozumiałych nazw funkcji.

Pożądane są dwuznaczności i małe podstępy np:

- Zaliczyłeś wpadkę? Nie martw się teraz kupisz znacznie lepszy telewizor. Tutaj porównasz parametry najlepszych modeli na każdą kieszeń.

author gdaq www 24.11.2009 09:31:00

Opis powinien zawierać informację na temat tego co znajdziemy na stronie. Powinien zachęcać do wejścia na stronę, być intrygujący. Często też umieszczam w nim słowa kluczowe gdyż są krótkie, proste i opisują stronę.

author drlex www 24.11.2009 16:17:23

W takich sytuacjach lubię stawiać się na miejscu korzystającego z wyszukiwarki. Rozróżnijmy dwa główne aspekty, czyli branded search i non-branded.
W pierwszym przypadku, czyli kiedy szukamy konkretnego produktu/osoby itp.
wtedy warto dać użytkownikowi to co potrzebuje. Samo Google oficjalnie sugeruje aby stosować informacyjne opisy np.:


W przypadku non-branded search sprawa się komplikuje. Okazuje się bowiem, że nawet nasz super perswazyjny opis pozostawiający poczucie niedosytu i zmuszający wręcz do kliknięcia potrafi być gorszy niż automatycznie wygenerowany opis przez Google. Bardzo często sugeruję się kontekstem wyszukiwanej frazy lub słowa właśnie patrząc na opis w wynikach wyszukiwania.

author jsmp www 24.11.2009 16:59:02

Idealny opis? To nie takie proste. wiele aspektów należy uwzględnić.

Kilka zasad na dobry start:
1. Unikalność – nikt nie lubi czytać tego, co mógłby znaleźć już gdzieś indziej.
2. Przydatność – teksty praktyczne, czyli takie, które ktoś może wykorzystać (w założeniu, na takich tekstach zyskuje wartość) do czegoś, co właśnie robi będą schodziły jak ciepłe bułeczki.
3. Poprawność językowa - jak już w wynikach wyszukiwania klient/czytelnik spotka byka, uzna, że nie ma sensu zaglądać na stronę bo i tam będzie sodomia językowa.
4. Zrozumiałość – wymóg zrozumiałości, czy może dokładniej przejrzystości językowej.

powyższe zasady są ważne i do innych treści nie tylko opisu. Opis ważne by mówił on o praktycznym wymiarze tego co się znajduje na stronie, do której prowadzi. Poradniki i instruktaże są rozchwytywane.

Dodatkowo, lepiej skończyć opis przez limitem znaków niż zostawić urwanie i niedomówienie. Na koniec warto umieścić coś co ogólnie nazywa się "wezwaniem do działania", czyli np. Wejdzi i zobacz. czy Skorzystaj z promocji!

W opisach nie stosuj emotikonek, bez względu na typ strony nie jest to zbyt mile widziane. W zawartości bzpośredniej oczywiście to już indywidualna sprawa, poruszanej przez Ciebie tematyki.

Prostota języka powinna królować, wybujałe nazwy, fachowe i specjalistyczne definicje nie są kuszące nawet dla znających ich znaczenie. Stosuj prosty język, bo czyta się takie opisy/teksty płynniej i odbiór jest o wiele lepszy niż "wyimaginowana dychotomia stanu fizykopsychicznego" :)

author Sebek www 24.11.2009 17:46:37

Moim skoromnym zdaniem - zależy też do jakiej grupy użytkowników kierujemy stronę. Jeśli chodzi o ASCII Art, to myśle, że poważna firma nie powinna stosować takiego opisu, ponieważ może nie zostać odebrana przez użytkowników, jako "poważa" lub "zufana". Myśle, że przejrzysty, nie zawierający błędów ortograficznych opis, będzie zachęcał do wejścia na stronę. Można także wspomnieć o jakiejś promocji, bądź rabacie ;]

author Marcin www 24.11.2009 18:42:31

Opis dostosowany do zawartości konkretnej podstrony, zachęcenie do działania, encje, ceny, numery telefonów itp. to tylko niektóre elementy wpływające na klikalność. Jednak to, co zdecydujemy się użyć do wyróżnienia, jest zależne także od tego, jak prezentuje się całe top 10 (albo przynajmniej sąsiednie wyniki) dla interesującej nas frazy.

Jeśli np. kilka stron w top 10 stosuje encje, nas wyróżniać będzie ich brak. Jeśli większość, a nawet wszystkie te strony będą miały 2-liniowe opisy, nas wyróżni albo ich brak, albo ograniczenie się tylko do 1 linijki. Wszystkie powyższe rady są trafne, ale nie obędzie się bez analizy konkurencji także w tej kwestii.

author shpyo www 26.11.2009 12:37:09

Cieszę się, że jest taki odzew ;). Ale... teoria teorią, a ktoś z Was stosuje wypisane przez siebie "sztuczki" lub zna strony, które tak działają? ;)

author sf www 02.12.2009 21:22:27

Ja właśnie przebudowałem sobie na jednej stronie opis, więc z komentarzy jak najbardziej skorzystałem ;)

author Ewa Jagiełło-Skoczylas www 28.12.2009 09:03:16

Opis generowany przez wyszukiwarki nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem. Zawsze staram się opis ze słowami kluczowymi na których mi najbardziej zależy. A sam opis jest taki sam jak do katalogów

author dexik 29.01.2010 02:22:19

opis po pierwsze powinien być prosty i krótki.
1 zdanie. o czym strona jest. np. "strona firmy ..."
2 co nam oferuje "oferujemy kursy..."
3 zdanie. target na klienta,odbiorce lub kontakt

Co powinny zawierać w/w zdania. Słowa kluczowe a po co? jak nie są brane pod uwagę .A no po to aby były wytłuszczone ( na cholere dają taki duży znaczek w mercedesach)

author Sxtn www 07.06.2010 01:42:45

Naprawdę dobra robota z blogiem, a w szczególności dość niezłe pomysły :) Komentarze dużo mi pomogły, dzięki!

author Jacek www 28.02.2011 20:07:49

Opis Strony:

Tak w tym momencie Google nie przyklada juz tak znaczacej wago do SEO opisu, ale jest on wazny dla naszego potencjalnego klienta.

Czyli co jest istotne:
przygotowujac swoj opis, oprzyj go na benefitach. Tak by klient rozumial ze strona jest tworzona z mysla o nim.
Plus, spraw by ten opis byl nie dokonczony, by czytajacy po prostu musial naglony wewnetrzna potrzeba kliknac i odwiedzic Twoja strone

mam nadzieje ze to jest dla Panstwa przydatne

Pozdrawiam
Jacek

Dodaj komentarz