20 Porady SEO 5 minut czytania

Optymalizacja tytułu strony

Tytuł strony – <title> – to najważniejsza część całej witryny – z punktu widzenia SEO. To on, jako pierwsza informacja jest odczytywany przez roboty wyszukiwarek i definiuje tematykę oraz profil strony. A dwa, to on, w większości wypadków pojawia się w wynikach (tych organicznych) wyszukiwania.

Tytuł strony można podzielić na dwie części:

Tytuł strony można podzielić na dwie części:

  1. Tytuł strony głównej,
  2. oraz tytuły podstron.

Tytuł strony głównej

Powinien zawierać tytuł strony (adres strony, nazwę własną serwisu lub nazwę firmy) potem kilka słów kluczowych (do 3 lub 4) opisujących profil działalności lub tematykę (w przypadku serwisów). W przypadku stron firmowych, można podać miasto/-a w którym działamy.
Na przykład:

Nazwa firmy/sklepu – główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 – miasto

Więcej informacji na stronie głównej nie jest nam potrzebnych. Strona główna pełni rolę wizytówki i ma zachęcić odwiedzającego (potencjalnego klienta) to zapoznania się z ofertą (podstrona). Jeżeli zrobimy tzw. „syf” na stronie – tj. zbyt dużo informacji, to wizyta zakończy się zapoznaniem z ofertą konkurencji. Podobnie jest z tytułem. Konkrety, konkrety, konkrety.

Tytuły podstron

Tytuły podstron w większości wypadków są źle konstruowane. W większości przypadków gdy pojawia się tytuł podstrony, to jest dopisywana do niego cała zawartość tytułu strony głównej. Po co? Można spotkać jeszcze dinozaury, gdzie tytuł podstron jest wszędzie taki sam jak na stronie głównej.
Tytuły podstron powinny zawierać nazwę działu. Bez względu czy jest to prosta strona czy wielki serwis internetowy. Często bywa tak, że strony, w nazwach swoich działów zawierają słowa kluczowe – szczególnie sklepy.

Tytuł podstron powinien wyglądać następująco:

nazwa_działu_lub_kategorii – Nazwa firmy/sklepu

poddzial_lub_produkt – nazwa_działu_lub_kategorii – Nazwa firmy/sklepu

Gdzie pogrubiona nazwa, to strona na której się aktualnie znajdujemy. Dlaczego taka a nie inna kolejność? Powód jest prosty. Maksymalna długość tytułu naszej strony to 60 (sześćdziesiąt) znaków (ze spacjami) w wynikach wyszukiwania. Dłuższe opisy będą ucinane w wynikach Google. Dlatego jeśli byśmy dali taki tytuł (dla sklepu ze sprzętem elektronicznym):

Elektroniczny Sklep – Telewizory – Panoramiczne – 46 cali - Marka

to w przypadku, gdy ktoś by szukał telewizorów panoramicznych 46 cali danej marki, to nie wszystko mogłoby się pokazać na stronie z wynikami wyszukiwania Google. Przez co „wiarygodność” serwisu spada. A przecież tylko nie została pogrubiona jedna fraza (hasło).

Zapewne każdy pozycjoner ma swoją wizję na temat tytułów strony głównej i podstron.  To co opisałem wyżej stosuję na swoich serwisach jak i stronach klientów.



Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Piotr Cichosz

Piotr Cichosz — autor wpisu

Frontend developer. Tworzę zaawansowane systemy webowe w JS. Swoją wiedzę nt. SEO wykorzystuję do rozwijania własnych projektów (z lepszym lub gorszym efektem). Dużo eksperymentuję i staram się określić jak bardzo można nagiąć cierpliwość algorytmów Google (:. Prowadzę teraz bloga technologicznego oraz bloga o Apple

Komentarze 20

author dżejson www 09.11.2009 19:49:59

Sorry winetou, ale długość tytułów to 70 znaków. Z resztą mniej lub bardziej mogę sie zgodzić, chociaż powtarzanie keywordów przy działach jest IMO zbędne.

author jsmp www 09.11.2009 21:07:50

brakuje mi wspominki o metodzie mocnej trójki, która jest chyba optymalnym rozwiązaniem. Więcej w kursie seo o metodzie mocnej trójki http://poradnik-seo.pl/optymalizacja/tytul-strony,slowa-kluczowe.html

author lancer www 09.11.2009 21:23:43

dość ciekawe. ale to przecież jest oczywistośćnad oczywistościami, które są wszędzie powtarzane i powielane w wielu książkach oraz na forach.

zajrzyj na www.giermasinski.pl

author shpyo www 09.11.2009 22:08:52

@dżejson - Chodzi mi o długość, która pokazuje się w SERPach
@jsmp - tak, o taką "mocną trójkę" mi chodzi w tym wpisie. W tytule dajemy najważniejsze hasła opisujące naszą stronę
@lancer - oczywiste oczywistości o których często się zapomina ;)

author Lexy www 09.11.2009 22:45:06

lancer, zerknij na forum Google a zobaczysz, że dla niektórych to nadal czarna magia :) Takie podstawy podstaw dobrze jest czasem opisywać na blogach.

author Kapsel www 10.11.2009 08:38:32

w serpach pokazuje się do 70 znaków właśnie, sprawdź choćby pod "pozycjonowanie" (na drugiej stronie jest witryna z równo 70 znakami wyświetlonymi).

author Tomasz Sobiesiak www 10.11.2009 09:08:16

Z tymi tytułami wyświetlanymi to różnie bywa bo nie zawsze ta sama ilość znaków jest wyświetlana w wynikach :-)
Ah, no i na pierwszym miejscu jednak bym nie wrzucał nazwy firmy co ważniejsze słowo kluczowe :-)

author Hose www 10.11.2009 12:25:38

@Tomasz Sobiesiak - To zależy jaka firma. U mnie na przykład chcę zbudować markę i pomimo keywordów 60% wizyt z szukarek jest na hasło snowshow. Dobra strona + promocja marki to IMO więcej niż wizyty z G.

author Bartosz www 10.11.2009 15:47:47

Przepraszam, ale nie zgadzam się absolutnie z wstawianiem np. nazwy domeny czy sklepu na pierwszym miejscu na stronie głównej. Wg mnie to poważny błąd, zatem ten artykuł jest wprowadzaniem w błąd.

author shpyo www 10.11.2009 15:50:08

Poważny bład? Bo?

author Bartosz www 10.11.2009 16:26:56

To proste. Kolejność słów kluczowych w meta tagu ma kolosalne znaczenie, zatem wstawianie na początek tytuły strony głównej nazwy typu "Blog.shpyo.net" jest błędem jakich mało. Bo niby czemu ma służyć? Ta nazwa jest tak niepowtarzalna, iż nie potrzebuje pomocy, aby wyjść w SERP wysoko.
Na to mogą sobie pozwolić najbardziej znane marki typu Allegro, Adidas czy Audi, bo im nie chodzi o SERP tylko promocję marki. Rzekłem...

author shpyo www 10.11.2009 17:00:32

Ee, dlaczego patrzysz na reklamę, jako tylko przez Internet? Przecież są firmy, które reklamują się w gazetach, na ulotkach. Są przecież sklepy, restauracje itp. Nie zawsze na tego typu "nośnikach" jest adres strony. Dlatego ktoś może szukać strony po nazwie firmy, produktu itp.

author sf www 10.11.2009 17:05:50

Nazwę / adres firmy można wstawiać w tytuł, ale nie trzeba ;) Ja na podstronach raczej nie daje, natomiast na stronie głównej owszem bo staram się by użytkownik kojarzył nazwę firmy.

author Bartosz www 10.11.2009 21:02:46

shpyo - ostatni raz wypowiadam się pod tym artykułem, bo moim celem nie jest przekonać Ciebie. Mój cel to po prostu zakwestionowanie Twojej opinii.
Jeśli firmy o których napisałeś nie posiadają na ulotkach czy w reklamach w prasie nazwy strony to powinny zwolnić swojego speca od PRu, ale to inna para kaloszy.
I na koniec odniosę się do Twojego pomysłu szukania firmy po jej nazwie. Pierwszy z brzegu przykład jaki przyszedł mi do głowy to branża kosmetyczna: www.kosmetyczka24.com oraz www.portal-uroda.pl. Teraz polecam wpisać w Google nazwy: "kosmetyczka24" i "portal uroda". Zwróć uwagę na domeny na 1 miejscu oraz ich title. Rzekłem raz jeszcze...

author milkus www 11.11.2009 21:04:02

shpyo, choć artykuł jest oczywistą oczywistością, to dorzucę swoje grosze.

Nazwa marki w Title jak najbardziej kształtuje świadomość klientów. Jest jednak jeszcze pewne ale ...

Otóż nie będziemy pozycjonować się pod nazwą firmy, tylko pod konkretny produkt/usługi.

W artykule przedstawiłeś to tak :
Nazwa firmy/sklepu – główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 – miasto

Ja bym zamienił tu kolejności, aby najważniejsze słowa kluczowe znajdowały się na początku, czyli :

główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 - miasto - Nazwa firmy/sklepu

I jeszcze taki mały dodatek. Zamiast "-", proponował bym inny znaczek, który by w jakimś stopniu wizualnie urozmaicił tytuł, np. "Âť" . Wizualnie coś takiego już odróżnia Nasz title od pozostałych, znajdujących się na tej samej stronie wyników wyszukiwania.

author Bezrobotny www 13.11.2009 12:55:22

Są wyjątki: czasami warto promować markę - np. allegro ma nazwę marki na pierwszym miejscu. Pytanie tylko, kiedy warto przestawić tą kolejność w tytule, żeby jak najwięcej zyskać :)

author Sobiesiu www 16.11.2009 10:19:19

@Hose może rozszerzę trochę myśl :-) Oczywiście, że należy podejść bardzo indywidualnie do każdej firmy, a nie lecieć schematem. Najczęściej przy sklepach internetowych oraz trochę zasobniejszych w podstrony/treść witryn dla strony głównej układam:
- GŁĂ“WNE SŁOWO + FIRMA + KOLEJNE 1-3 SŁOWA
dla części podstron lub kluczowych kategorii w sklepie j/w lub:
- FIRMA + SŁOWO KLUCZOWE
oczywiście wszystko zgodne z zawartością podstron/kategorii.
Ostatecznie i tak trzeba trochę pokombinować, które podstrony ruszać w zależności od sposobu pozycjonowania, trudności słów kluczowych i rozbudowania samej strony.

author gdaq www 22.02.2010 10:28:46

Piszesz tak jak Lexy o title, a description i keywords też to dotyczy. Może nie w tak dużej mierze jednak one też na podstronach powinny być zmieniane.

author Michał www 08.01.2011 13:14:24

Jak dla mnie jeśli chodzi o title warto na samym początku umieścić nazwę strony, bo nie osłabi to w dużym stopniu znaczenia title a przyczyni się do wpisywania z palca adresu naszej strony (szczególnie gdy jest krótka).

author Szymon Słowik 29.03.2018 23:30:02

Odgrzewam temat, ale mam dwa ciekawe rozwinięcia tematu, które pokazują w praktyce, jak optymalizacja title przełożyła się na wzrosty:
Optymalizacja title na blogu (case Łukasza Trześniewskiego): https://lukaszt.pl/piekny-wzrost-dzieki-optymalizacji-meta-title-case-study/
Serwis contentowy i również optymalizacja title (case Takaoto): https://takaoto.pro/pozycjonowanie-porady-case-study/#link6

Dodaj komentarz